پرش لینک ها
مراحل فرآیندگالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

مراحل فرآیند گالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

مراحل فرآیند گالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

فرآیند گالوانیزه گرم نسبتا ساده است. این فرآیند شامل تمیز کردن فولاد و فرو بردن آن در وان روی مذاب برای به دست آوردن یک پوشش مناسب است. گالوانیزه گرم فرآیند پوشش دادن آهن یا فولاد با یک لایه روی با غوطه ور کردن فلز در وان روی مذاب در دمای حدود 450 درجه سانتیگراد (842 درجه فارنهایت) است. در طول فرآیند، یک پوشش متالورژیکی ایجاد می‌شود که از فولاد در برابر محیط‌های خشن، چه خارجی و چه داخلی محافظت می‌کند.

فولاد گالوانیزه به طور گسترده ای در کاربردهای مختلف استفاده می شود که در آن مقاومت در برابر خوردگی بدون هزینه فولاد ضد زنگ مدنظر است.

گالوانیزه کردن بهترین روش موجود برای جلوگیری از خوردگی آهن و فولاد است. از میان روشهای مختلف گالوانیزاسیون، گالوانیزه گرم یک فرآیند بسیار ساده است که محافظت طولانی مدت در برابر خوردگی فولاد را فراهم می کند.

در این مقاله قصد داریم تا به تفصیل در مورد گالوانیزاسیون گرم و مراحل مختلف فرآیند گالوانیزاسیون گرم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  • گالوانیزاسیون گرم یا گالوانیزه گرم
  • مراحل گالوانیزاسیون گرم
  • مرحله اول گالوانیزه گرم : آماده سازی قطعات فلزی
  • چربی زدایی
  • اسیدشویی
  • مرحله دوم گالوانیزه گرم: مایع فلاکس – فلاکسینگ
  • مرحله سوم گالوانیزه گرم: گالوانیزاسیون
  • مرحله چهارم گالوانیزه گرم: بازرسی و پرداخت نهایی
  • نتیجه گیری

مراحل فرآیند گالوانیزه گرم

تکنیک گالوانیزه گرم از چهار مرحله اصلی تشکیل می شود که عبارتند از:

  • آماده سازی قطعات فلزی
  • مایع فلاکس
  • گالوانیزه گرم
  • بازرسی و پرداخت نهایی

مراحل فرآیندگالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

مرحله اول گالوانیزه گرم :  آماده سازی قطعات فلزی 

واکنش گالوانیزه فقط روی یک سطح تمیز شیمیایی رخ می دهد. مانند اکثر فرآیندهای پوشش روی، راز دستیابی به یک پوشش با کیفیت خوب در آماده سازی سطح نهفته است.

قبل از گالوانیزه کردن، ضروری است که قطعات عاری از چربی، خاک و رسوب باشند. این نوع آلودگی ها با فرآیندهای مختلفی از بین می روند و روش معمول این است که ابتدا با استفاده از محلول قلیایی یا اسیدی که قطعات در آن غوطه ور می شوند، چربی زدایی می شود. سپس برای جلوگیری از آلوده شدن بقیه مراحل، محصول را در آب سرد شستشو می دهند.

گامهای مرحله اول آماده سازی شامل موارد زیر است:

چربی زدایی

اولین مرحله جهت آماده سازی سطوح قطعات فولادی برای گالوانیزه گرم، زدودن چربی هاست. برای اینکار غالبا از یک محلول قلیای قوی استفاده می شود که معمولا سود سوزآور (NaOH) می باشد. به این صورت که قطعه فولادی را در وان بزرگ حاوی این محلول قلیایی که دارای دمایی بین ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌ گراد است، غوطه ور میکنند. محلول باعث از بین رفتن ذرات خاک، چربی، روغن و همچنین رنگهای احتمالی می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر محلول را هم می‌زنند.

مدت زمان غوطه وری قطعات در محلول قلیایی به میزان آلودگی سطوح بستگی دارد و معمولاً زمانی در حدود پنج تا پانزده دقیقه می باشد. پس از پایان عملیات چربی زدایی، قطعات در دو مرحله با آب گرم و سپس با آب سرد شستشو داده می شوند.

اسید شویی

 مرحله دوم آماده سازی سطوح  قطعات فولادی برای گالوانیزه گرم، اسیدشوئی است. در این مرحله از  اسید کلریدریک و یا از اسید سولفوریک استفاده می شود. در این مرحله پوسته های اکسیدی به جای مانده از مراحل تولید با استفاده از اسید، پاکسازی می شود. دمای اسید در وان اسیدشویی ۷۰- ۶۰ درجه سانتیگراد است. غلظت اسیدها نیز از ۱۰ تا ۲۰ درصد متغیر است. نکته مهمی که در این مرحله وجود دارد، میزان غلظت اسید مصرفی می باشد که بایستی دقیق انتخاب شود تا خطر خوردگی قطعه و دیواره وان به حداقل برسد.

مرحله دوم گالوانیزه گرم :  فلاکس زنی   Fluxing

مرحله فلاکس زنی بسیار ضروری و حیاتی است منظور از محلول فلاکس در این گام کلرید روی و کلرید آمونیوم است. جهت آماده سازی سطوح برای انجام واکنش میان روی مذاب و آهن و همچنین افزایش نرخ بازدهی و کاهش اکسیداسیون روی مذاب، پیش از غوطه وری قطعات در وان روی مذاب آن ها را در محلول فلاکس غوطه ور میشوند. قطعات در محلول فلاکس با دمایی در حدود 65 تا 80 درجه سانتیگراد فروبرده می شوند. غلظت محلول تقریبا سی درصد می باشد. این فرآیند، اکسیدهای باقی مانده را از سطح قطعات جدا میکند و یک پوشش محافظ روی سطح قطعه تشکیل می دهد. قطعه پس از فلاکسینگ در دمای 80 درجه سانتیگراد خشک می شود. در مرحله فلاکس زنی، ورق آهن برای پذیرفتن پوشش روی آماده می‌شود.

مراحل فرآیندگالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

مرحله سوم گالوانیزه گرم :  فرآیند گالوانیزه کردن

پس از مرحله فلاکسینگ، قطعات آماده انجام گالوانیزاسیون گرم هستند. در این فاز، قطعه در یک وان پرشده از روی مذاب قرار می گیرد. هنگامی که آهن تمیز یا جزء فولاد در روی مذاب فرو می‌رود (که معمولاً در حدود 450 درجه سانتیگراد است) یک سری لایه‌های آلیاژ روی-آهن با واکنش متالورژیکی بین آهن و روی تشکیل می‌شود. سرعت واکنش بین فولاد و روی سریع است و بنابراین سرعت اولیه واکنش بسیار تند است و ضخامت اصلی پوشش در این برهه تشکیل می شود. پس از آن، واکنش کند می شود و ضخامت پوشش تغییر زیادی نمیکند، حتی اگر محصول برای مدت زمان طولانی تری در وان باشد.

فرآیند گالوانیزه چقدر طول می کشد؟

زمان معمول غوطه وری حدود چهار یا پنج دقیقه است، اما برای اقلام سنگینی که اینرسی حرارتی بالایی دارند یا جایی که روی برای نفوذ به فضاهای داخلی زمان بیشتری نیاز دارد، می تواند طولانی تر باشد. پس از خروج از وان گالوانیزه، یک لایه روی مذاب از بالای لایه آلیاژی خارج می شود. اغلب این خنک می شود تا ظاهر درخشان و درخشان مرتبط با محصولات گالوانیزه را نشان دهد. در گالوانیزه گرم قطعات رزوه‌دار، بعد از فرایند گالوانیزه گرم، یک عملیات سانتریفوژ نیز انجام می گیرد تا مذاب اضافی از محل رزوه ها خارج شود. جزئیات اجرایی هر یک از این مراحل با استناد به استانداردهای بین المللی گالوانیزه گرم قطعات آهنی و فولادی، که توسط شرکت ASTM آمریکا به طور سالیانه گردآوری، تصحیح و منتشر می گردد، انتخاب می شود. شکل 1 مراحل آماده سازی و گالوانیزه گرم قطعات فولادی را نشان می دهد.

مرحله چهارم گالوانیزه گرم :  بازرسی و پرداخت نهایی

پس از انجام عملیات گالوانیزه گرم، قطعات با روشهای مختلف سرد می شوند. در این مرحله پاکسازی نهایی قطعات انجام میشود. روی اضافی جامد باقیمانده بر روی قطعات با استفاده از سمباده زنی و سوهان کاری تمیز میشوند. ایرادات کار بازبینی و رفع می شود. در نهایت قطعات خروجی بایستی مطابق با دستورالعمل استاندارد ASTM A780  آماده شوند. مراحل فرآیندگالوانیزاسیون گرم چیست؟ روش کامل گالوانیزه گرم

نتیجه گیری

یکی از متداولترین و بهترین روشهای گالوانیزاسیون، گالوانیزه گرم می باشد. با مراحل مختلف فرآیند گالوانیزاسیون گرم در این مقاله آشنا شدیم. شرکت گالوانیزه زنده رود بزرگترین مجموعه ارائه دهنده خدمات گالوانیزه گرم در اصفهان می باشد . این شركت از سال 1374 فعاليت خود را در زمينه انجام خدمات گالوانيزه گرم آغاز نموده است و با سی سال تجربه، موفق ترین مجموعه در این حوزه می باشد. انجام عملیات گالوانیزاسیون گرم بر روی انواع قطعات و سازه‌های فلزی، دکل‌های روشنایی و انتقال نیرو، دکل‌های مخابراتی، انواع رادیاتورها، مخازن و …از فعالیتهای عمده این شرکت می باشد. شرکت گالوانیزه زنده‌رود با دارا بودن دو خط کامل گالوانیزه گرم و شامل وان‌های چربی‌زدایی، اسید‌شویی، شستشو و فلاکسینگ و کوره‌ی پیش گرم و دو عدد وان مذاب، توانایی انجام عملیات گالوانیزه گرم بر روی قطعاتی تا طول 9.5متر را داراست، همچنین به صورت ماکسیمم و مینیمم ظرفیت انجام عملیات گالوانیزه گرم، بین ۳۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ تن در سال می‌باشد. یکی از تولیدات اصلی شرکت، صفحات مشبک زیرپایی (گریتینگ) است. این صفحات مشبک برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمانی، پل‌سازی، نفت و گاز و معدن استفاده می‌شود. گریتینگ‌ها در سایز و تیپ‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به صورت دستی یا با استفاده از روش الکتروفورج تولید کرد. همچنین، شرکت گالوانیزه زنده‌رود تولید چهارپهلو تابیده از ضخامت ۵ تا ۸ میلی‌متر بصورت ترانس شده را نیز در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهد.

جهت دریافت مشاوره در این حوزه ها با مشاورین شرکت گالوانیزه زنده رود تماس بگیرید.